W okresie świątecznym można zachować zbilansowaną dietę

W okresie świątecznym można zachować zbilansowaną dietę

Wielkimi krokami zbliżają się Święta Bożego Narodzenia. Wiele osób obawia się, że podczas tych kilku dni wszystkie wysiłki związane z zachowaniem diety pójdą na marne. Przyjmuje się, że w ciągu jednego świątecznego dnia spożywa się nawet 5000-6000 kcal! Taka ilość energii zwykle przekracza 2-3krotnie zapotrzebowanie kaloryczne organizmu na cały dzień.  Co zrobić, aby zachować zbilansowaną dietę i nie przytyć w święta?

Jeśli nie chcesz zmarnować przedświątecznych wysiłków, związanych z zachowaniem zdrowej i zbilansowanej diety, podejdź racjonalnie do spożywania posiłków w święta. Wiele osób w dzień Wigilii nie spożywa posiłków regularnie, żeby móc pozwolić sobie na więcej podczas kolacji – niestety nie jest to dobre rozwiązanie. Szczególnie w Święta należy zaplanować 5 pełnowartościowych posiłków zawierających białko, tłuszcze oraz węglowodany.

Boże Narodzenie to wyjątkowy czas, dlatego nie musisz się całkowicie ograniczać, nawet  w przypadku wysokoenergetycznych potraw. Koniecznie jednak zwracać uwagę na wielkość spożywanych porcji. Najbardziej kaloryczne dania powinny być spożywane w symbolicznych ilościach. Pamiętaj o prostym tricku – wybierając talerz o mniejszej średnicy, automatycznie nałożysz mniejszą ilość jedzenia. Ważne jest także, aby w trakcie jedzenia nie robić tzw. „dokładek”, które w znacznym stopniu zwiększają energetyczność posiłku.

Tradycyjne potrawy wigilijne mają wysoką gęstość energetyczną, co oznacza, że nawet mała porcja posiłku zawiera dużo kalorii. Jest to spowodowane wysoką zawartością cukru oraz tłuszczów nasyconych. Są to składniki, które niekorzystnie wpływają na organizm oraz mogą utrudniać zachowanie szczupłej sylwetki.

Na szczęście są sposoby, ale zredukować ilość kcal, nie tracąc smaku dania!

  • Do sałatek dodaj jogurt naturalny lub jogurt typu greckiego; unikaj majonezu – 100g czyli 4 łyżki to aż 663 kcal!
  • Ryby – zamiast smażyć na patelni w panierce, warto przygotować je w piekarniku – zmniejszy to kaloryczność nawet o 50%
  • Pierogi odgrzej w wodzie – zrezygnuj z odsmażania ich w oleju na patelni
  • Na deser zamiast ciast z kremem przygotuj pełnoziarnistą szarlotkę lub ciasto marchewkowe z dodatkiem płatków owsianych – większa ilość błonnika sprawi, iż dłużej pozostaniesz syty

W czasie Świąt ważne jest także odpowiednie nawodnienie organizmu. Zamiast wybierać wysokokaloryczne soki lub napoje gazowane (1 szklanka to około 80 kcal!) sięgnij po wodę lub napary z mięty albo zielonej herbaty. Wypicie szklanki wody przed posiłkiem pozwoli uzyskać większą sytość – dzięki temu zjesz mniej. Staraj się także unikać alkoholu. Jeśli nie chcesz rezygnować z napojów wysokoprocentowych, wybierz te, które dostarczą do organizmu mniej kcal, np. zamiast wina słodkiego, wybierz wino wytrawne. Niezwykle ważne jest także tempo spożywania pożywienia – posiłki należy jeść wolno, ponieważ dopiero po około 10-15 minutach do mózgu trafia informacja o tym, iż głód został zaspokojony.

Pamiętajmy, że Święta trwają jedynie 3 dni, więc ciężko jest przytyć w tak krótkim czasie – szczególnie, jeśli po tym okresie od razu wrócimy do przestrzegania zasad zdrowego żywienia. Zachowując umiar, masz pewność, że Twoja sylwetka nie ucierpi z powodu dodatkowych kilogramów.

Dietetyk Anna Święcka