Woda czy napój izotoniczny? Co wybrać podczas aktywności fizycznej

Woda czy napój izotoniczny? Co wybrać podczas aktywności fizycznej

Nawadnianie organizmu, zwłaszcza latem, jest bardzo istotne w celu zachowania dobrego zdrowia i samopoczucia. Półki sklepowe uginają się pod ciężarem butelek z napojami. Ostatnio coraz większą popularnością, zwłaszcza wśród osób uprawiających sport, cieszą się napoje izotoniczne. Czy słusznie?

Czym jest napój izotoniczny?

Napój izotoniczny ma na celu wyrównanie strat, do których doszło podczas wysiłku. Wyrównuje poziom wody i elektrolitów, które wydalasz z potem oraz uzupełnia witaminy i minerały, a także, węglowodany wykorzystywane podczas treningu.

Napoje te są bardzo dobrym pomysłem przy uprawianiu sportów długich i intensywnych, ponieważ nawadniają bardzo szybko i skutecznie oraz uzupełniają mikroelementy niezbędne do dalszej prawidłowej pracy mięśni. Zapobiegają również spadkom energii, dostarczając łatwo przyswajalnych węglowodanów.

Jaka jest różnica między wodą, sokiem a napojem izotonicznym?

Wszystkie te napoje różnią się zawartością węglowodanów i składników mineralnych.

W wodzie stężenie składników mineralnych jest najmniejsze, a węglowodany nie występują tam wcale. Przez to woda jest bardzo szybko wchłaniana, ale nie uzupełnia niedoborów energii i mikroskładników, tylko nawadnia.

Z kolei w sokach poziom węglowodanów jest wysoki. Dlatego też soki nie są wskazane jako środek nawadniający, za to mogą szybko uzupełnić niedobory energii w postaci węglowodanów.

Natomiast napoje izotoniczne zawierają dużo składników mineralnych i mają wysoki poziom węglowodanów. Spełniają więc funkcję nawodnienia, jak i uzupełnienia energii oraz elektrolitów.

Jak zadbać o nawodnienie podczas treningu?

Wybór odpowiedniego napoju podczas treningu jest bardzo istotny dla Twoich efektów i wydajności treningowej. Zależy przede wszystkim od rodzaju wykonywanej aktywności.

Przy wysiłku trwającym do godziny, jak np.: aerobik, pływanie czy bieganie najważniejsze jest uzupełnianie płynów, dlatego najlepszym wyborem będzie woda.

Przy wysiłkach trwających dłużej, konieczne jest poza odpowiednim nawodnieniem, uzupełnienie węglowodanów. W tym wypadku napoje izotoniczne uzupełnią zarówno płyny, węglowodany, jak i elektrolity.

Jak przygotować domowy izotonik?

Jeżeli chcesz stworzyć własny, domowy napój izotoniczny, musisz zwrócić uwagę na kilka kwestii. Po pierwsze: cukry proste, których ilość powinna wynosić ok. 5-7 g na 100 ml wody. Dobrym źródłem węglowodanów będzie miód czy wyciśnięty sok z owoców. Poza tym należy pamiętać o odpowiedniej zawartości sodu. Na 100 ml napoju trzeba dodać ok. 1 g sodu. Ilości te możesz modyfikować w zależności od celu, dla którego przygotowujesz napój.

Przykładowy przepis na napój izotoniczny:

500 ml wody, 25 g miodu, 2 plastry cytryny, szczypta soli oraz do smaku liście mięty. Możesz też wycisnąć sok z pomarańczy, limonki lub grejpfruta, dodać do niego wody oraz szczyptę soli i domowy napój izotoniczny gotowy.

Niepodważalną zaletą domowych izotoników jest brak ukrytych konserwantów czy polepszaczy oraz świeżość składników. Szukając urozmaicenia dla napojów spożywanych na co dzień, możesz korzystać z łatwych przepisów i przygotowywać własny zdrowy zastępnik – napój izotoniczny.

Dietetyk Ewa Pędzińska

Podając swój adres e-mail, wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Dietbox Catering Dietetyczny Krzysztof Wojdat Krystyna, Wojdat w celu otrzymywania newslettera o aktualnościach i promocjach. Nie martw się – nie spamujemy! Masz prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania, zmiany oraz żądania ich usunięcia. Twoja zgoda może być odwołana w każdym czasie.

 

Podając swój adres e-mail, wyrażasz zgodę na przetwarzanie Twoich danych osobowych przez Dietbox Catering Dietetyczny Krzysztof Wojdat Krystyna, Wojdat w celu otrzymywania newslettera o aktualnościach i promocjach. Nie martw się – nie spamujemy! Masz prawo dostępu do treści swoich danych i ich poprawiania, zmiany oraz żądania ich usunięcia. Twoja zgoda może być odwołana w każdym czasie.