Zioła i napary, które wspomagają odchudzanie i poprawiają przemianę materii

Zioła i napary, które wspomagają odchudzanie i poprawiają przemianę materii

To prawda, że na metabolizm wpływają różne czynniki – czasami możesz czuć, że jest  poza Twoją kontrolą, ale to nieprawda! Jeśli zastanawiasz się, jak w naturalny sposób przyspieszyć swoją przemianę materii, to świetnie – przygotowaliśmy kilka rad, dzięki którym  szybciej osiągniesz założone cele odchudzania.

 

W diecie redukcyjnej warto zwrócić szczególną uwagę na zioła oraz napary ziół zawierające substancje czynne, które przyspieszają metabolizm i tym samym spalanie tkanki tłuszczowej.

 

Zioła wspomagające odchudzanie oraz poprawiające przemianę materii oddziałują na organizm człowieka w różnorodny sposób:

 

– zwiększając uczucie sytości;

– utrudniając metabolizm tłuszczów;

– zwiększając wydatek energetyczny (termogeniki);

– regulując procesy trawienne: pobudzając trawienie, przeciwdziałając wzdęciom, zwalczając zaparcia, regulując florę jelitową;

usprawniając czynność wątroby: pobudzając wydzielanie żółci, wspomagając regenerację wątroby.

 

Wybrane zioła o właściwościach przyspieszających metabolizm oraz wspomagających proces odchudzania:

 

  1. Morwa biała
  2. Babka płesznik
  3. Pokrzywa zwyczajna
  4. Mięta pieprzowa
  5. Krwawnik pospolity
  6. Lubczyk lekarski
  7. Szałwia
  8. Skrzyp polny
  9. Mniszek lekarski
  10. Rumianek
  11. Bazylia
  12. Majeranek
  13. Rozmaryn
  14. Tymianek
  15. Kolendra
  16. Korzeń lukrecji
  17. Anyż
  18. Łopian
  19. Fiołek trójbarwny
  20. Kruszyna pospolita

 

Naturalne termogeniki – spalacze tłuszczu:

 

  1. Herbata (zielona, biała, czerwona) – katechiny
  2. Kawa (zielona, czarna) – kofeina
  3. Ostre przyprawy (papryczka chili, imbir, curry, czosnek, cynamon) – kapsaicyna, gingerol, kurkumina
  4. Owoce cytrusowe (m.in. grejpfruty, pomarańcze, mandarynki, cytryny) – witamina C, błonnik pokarmowy, flawonoidy
  5. Jabłka – flawonoidy, błonnik pokarmowy
  6. Karczochy – kwas chlorogenowy
  7. Gorzka czekolada (kakao) – kofeina, teobromina
  8. Przetwory mleczne – wapń, sprzężony kwas linolowy CLA, białko
  9. Jaja – białko
  10. Orzechy i siemię lniane – wielonienasycone kwasy tłuszczowe, lignany, wapń
  11.  Awokado – wielonienasycone kwasy tłuszczowe omega-3

Warto jednak pamiętać o zagrożeniach wynikających z niewłaściwego stosowania ziół, między innymi o interakcjach z lekami oraz składnikami pożywienia. Dlatego też przed rozpoczęciem kuracji zalecana jest konsultacja ze specjalistą w dziedzinie fitoterapii.

Redukcja masy ciała wymaga cierpliwości i samodyscypliny w pracy nad zmianą nawyków żywieniowych. Jest to szczególnie trudne w natłoku obowiązków zawodowych czy rodzinnych. Odpowiednia modyfikacja stylu życia może w pewnym stopniu poprawić tempo metabolizmu. Z pewnością korzystny efekt osiągniemy wtedy, gdy włączymy do codziennego jadłospisu zioła o właściwościach poprawiających przemianę materii, ułatwiając tym samym uzyskanie szczupłej sylwetki. Pamiętaj również o regularnej aktywności fizycznej oraz dobrze zbilansowanej diecie, które są niezbędnymi elementami skutecznego programu odchudzania.

 

Dietetyk Justyna Zalega

Bibliografia:

  1. Malczyk E., Maciejewicz M., Znaczenie fitoterapii przy wspomaganiu leczenia otyłości. Hygeia Public Health 2017, 52(3): 209-216
Pobierz aplikacje!